Ahad, 10 Jun 2012

Statistik: Buku Teks Tambahan

Disebabkan nak dapat A punya pasal dan forum yang kurang menyengat, aku telah membeli buku teks tambahan untuk subjek ELEMENTARY STATISTIC. Pencarian aku bermula dengan bertolaknya aku ke kedai popular selepas aku habis kelas T2 pada pukul 12:30tghari.

Dari buku Math ke Add Math SPM, aku rasa terlalu sedikit topik yang dicover. Hanya 10% dari Math SPM dan lagi 10% dari Add Math SPM. Tak berbaloi aku membeli kedua buku teks dengan setiap nya hanya cover 10%. Kemudian aku pergi ke rak buku Math STPM. Tak percaya pulak aku bila melihat STPM untuk Mathematic T paper 2 merangkumi 50% topik yang aku belajar. Berikut adalah 3 topik dari 4 topik yang ada dalam buku teks tersebut.

Topik 5-8 merangkumi Subjek Statistic yang aku ambil

Dari kedai buku Popular aku pergi survey ke kedai buku Thai Kwang. Aku tengok tak la banyak buku STPM yang ada bebanding Popular tapi Ahamdulillah buku-buku STPM mempunyai diskaun 20% dan ada juga buku yang sama kat Popular. Dengan berbudgetkan tidak lebih dari RM50, aku pun mengambil 3 buku.

Ketiga-tiga buku berharga hampir RM50.00

Inilah buku-buku teks tersebut. Buku pertama adalah untuk student STPM, buku kedua adalah untuk Matriculation dan yang terakhir adalah soalan-soalan tahunan STPM yang sudah dan ramalan yang akan datang. Jumlah harga RM46.05. Itupun selepas aku dapat diskaun 20%. Kalau tak mau RM55 aku kena bayar.

Aku pun balik dengan harapan aku akan bukak buku ni. Tapi disebabkan kekangan masa, aku hanya bawak ke hulur-hilir buku ni dan hanya menyelak-nyelak tanpa ada satu apa ilmu pun yang melekat kat kepala ni.

Alahai...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan