Ahad, 29 April 2012

Meminimumkan Yuran dan Kegunaan EPF

Ada dua keadaan di mana korang dapat memaksimumkan keuntungun dalam belajar mengikut cara aku ni.

1. Meminimumkan kerugian EPF.

Untuk yuran pengajian, aku menggunakan EPF. EPF ni aku keluarkan sekali setiap semester bermakna setakat ni sudah 6 kali aku keluarkan. Ada orang tanya kenapa aku tak keluarkan sekaligus untuk sepanjang kursus atau sekurang-kurangnya setahun tempoh pengajian. Takkan la korang tak leh pikir, keluar banyak maka baki korang kurang la, pastuh dividen tahunan korang tak dapat banyak.

Sebagai contoh korang ada RM50,000 dlm EPF, RM20K korang keluarkan sekali gus untuk belajar dlm masa 4 tahun, baki tinggal RM30K, dividen plak 5% tetiap tahun, secara kasarnya korang akan rugi RM10K nya dividen selama 4 tahun iaitu RM10K X 5% X 4 tahun = RM 2,000. Banyak tuh. Tapi cuba kalau korang keluarkan RM 5K setiap tahun tengok plak mcmana dividen dia kira.

Tahun pertama : Baki RM 15K x 5% = RM750
Tahun kedua : Baki RM 10K x 5% = RM500
Tahun ketiga : Baki RM 5K x 5% = RM250
Tahun keempat : Baki RM 0K x 5% = RM0
Total RM 1,500*

*pengiraan secara kasar, kalau nak detail boleh rujuk kat Subject Fianncial Management I : Time Value of Money
  
So kat sini korang untung RM500 la kan. Cuba pulak korang kuarkan sekali setiap semester dan 3 kali dalam setahun. Korang kira la sendiri. Malas aku tunjuk. Korang akan nampak nilai keuntungan itu semakin bertambah.

2. Meminimumkan Yuran Pendaftaran.

Pihak U ada memberikan 10% Diskaun dengan syarat;
1. Tiada yuran tertunggak pada semester sebelumnya dan
2. Menyelesaikan semua yuran pada semester yang di ambil sebelum Tutorial Pertama.

So kalau gunakan cash diskaun ni, untuk sepanjang tempoh pengajian, aku boleh menjimatkan lebih kurang sebanyak RM1,500 yuran pengajian. Itu pun korang kena pandai monitor akaun statement dalam portal. Caranya senang jer tapi kena rajin la usaha sikit.

Pertama, bayar yuran minimum (biasanya 40% dari jumlah keseluruhan semester) dengan menggunakan duit sendiri pada hari pendaftaran/ambil module. Kalau tak cukup yuran minimum, memang tak leh amik module. Lepas daftar, biasanya payment kita akan update pada keesokan hari bekerja. Pastuh tunggu portal kita sudah di upload dengan subject yang telah didaftarkan untuk langkah seterusnya.

Kedua, selepas portal telah diupdatekan, payment pun dah update dalam akaun statement, charge pun telah di tolak dalam akaun statement, baru pegi mintak surat akaun pendaftaran pada semester tersebut. Mintak pun pakai portal je. Tak payah telepon, buat buang duit je. Biasanya dua ke tiga hari dorang akan reply yang surat tuh dah dipos. Untuk mengelakkan portal di lock, dalam masa yang sama pergi setelkan baki yuran perdaftaran berdasarkan baki pada akaun statement semasa sebelum T1. Ini juga untuk memastikan kita mengikut syarat kedua dalam mendapatkan diskaun 10%.

Ketiga, selepas itu korang ambil kedua-dua resit yang dah bayar pakai duit sendiri tu, pegi claim balik kat EPF. Tempoh masa claim ni dalam masa 2-3 hari je dah dapat. Biasanya aku suh dorang creditkan dalam akaun bank aku. Dari cara kedua aku ni, aku jangkakan aku dapat menjimatkan lagi RM1,500. Dan setakat sem 6 ni aku telah mendapat cash diskaun sebanyak RM 813. Banyak tak? Sapa kata tak banyak, bagi la aku... huhu..


Aku tau, masing-masing dengan cara sendiri. Tapi inilah cara aku walaupun orang kata buat penat je tiap semester isi form, buat masa ulang alik, mintak surat akaun, chop sana sini, follow up menggila, pada aku tepuk dada tanya selera la.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan