Khamis, 26 April 2012

Sem 7: Mencetak E-Book (Module)

Semalam 25/04/2012, semasa waktu rehat, aku dah mula mencetak e-book untuk module sem 7. Aku dapat cetak pun 1 module. Yelah, hujung-hujung bulan ni ko tau-tau je la, busy semacam. So mari kita tengok persedian module pembelajran mengikut cara aku.

1. Mula-mula e-book di cetak dengan setting 2 muka setiap muka surat dan depan belakang

2. Kemudian aku binding pakai stapler je.
Antara kertas module tu aku letakkan kertas kadbod supaya tak mudah koyak dan tahan lama

3. Periksa jugak stapler tuh.
Kadang-kadang module tebal sangat tak tembus.
Aku guna stapler size besar. 

4. Biasanya aku akan pecahkan module jadi 2 set.
Set 1 cover 40% topik awal. Set 2 cover 60% topik terakhir.

5. Pastuh kena tuliskan la apa2 yang patut. Kang tak tulis menjajau ko carik.
Aku buat macam ni sebab sayangkan module aku. Sayang nak conteng atau biarkan dia buruk. Lagipun module aku cetak ni dah jadi separuh ketebalan dari module asal, ringan dan mudah di bawa ke mana-mana. Selalunya module ni aku lipat dua. Sudah jadi separuh saiz. Aku masukkan dalam aala-ala handbag supaya senang dibawa kemana-mana.

Ikutkan cara aku ni ramai student tak ikut. Setakat ni sorang je aku nampak ikut cara aku. Tp budak tuh pun dah tak nampak sejak sem 3. Dengar cerita dia quit. Yang peliknya jugak, bila aku bawak module ni, selalu budak tanya "versi BM ke?". Cis.. asyik2 benda tuh dorang tanya.. takde ke benda lain. So nak tiru cara aku ni pun apa salahnya kan.. Masing-masing ada cara sendiri. Ini la cara aku.

Hari ni aku nak sambung print module ke 2.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan